Tyto otázky si kladl průzkum veřejného mínění, který v České republice proběhl docela nedávno. Průzkum vypracovala společnost Expert Elektro, která je členem mezinárodní sítě prodejen elektrických spotřebičů.
Převážná většina zákazníků dnes nakupuje přes Internet, a pokud se přece jen rozhodnou zboží pořídit a především vyzkoušet v kamenném obchodě, nejprve si o něm něco zjistí. Internet v tomto případě funguje jako výborný informační zdroj.
Co lidé na Internetu hledají?
Zákazníci se zpravidla orientují ne podle značek a podle výrobce, ale podle technických parametrů a podle funkcí, které přístroje umožňují. Zajímá je i kvalita materiálu, životnost, snadnost ovládání a pochopitelně i vzhled a cena výrobku. Zda jde v tomto případě o značku Sony, Bosch, Whirlpool, nebo Electrolux, hraje minimální roli. Přece jen se doba mění a ještě před dvaceti lety byl rozdíl mezi výrobci velmi markantní. Nemohli jste srovnávat mezi sebou odšťavňovač Eta a Rohnson, zatímco dnes se oba výrobci mohou pochlubit přibližně stejnou kvalitou.
Zajímavé je však porovnání podle věku dotazovaných respondentů ohledně ceny výrobků. Nejnižší cenu oproti funkčnosti výrobku preferují lidé ve věku nad 50 let. Mladá generace se rozhoduje hlavně podle kvality materiálu a funkce, cena pro ně nepředstavuje rozhodující kritérium.
Design výrobků se umístil na posledním místě, nehraje prý až takovou roli a výrobci se navíc snaží produkovat spotřebiče, které po estetické stránce jsou přibližně na shodné úrovni, jakou poskytne jejich konkurence.
Dotazovaní dobrovolníci se měli také vyjádřit, z jakého zdroje nejčastěji čerpají při výběru spotřební elektroniky a domácích spotřebičů. 40 procent odpovědělo, že si potřebné informace zjistí na Internetu. 25% lidí se informuje u prodavačů ve specializovaných kamenných prodejnách a pouze 17% nakupuje na doporučení svých známých nebo členů rodiny. Lidé ve věku nad 50 let nejčastěji získávají informace v kamenných obchodech a na Internetu informace o zboží téměř vůbec nevyhledávají.